Opinia REPR w sprawie przetargu IBE
Warszawa, 5 października 2011
-
Rada Etyki Public Relations zapoznała się ze zgłoszeniem Ciszewski PR dotyczącym udziału w prowadzonym przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) przetargu nieograniczonym na przygotowanie i realizację kampanii PR promującej oraz upowszechniającej produkty i rezultaty wypracowywane w ramach projektu pt. „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Znak sprawy: IBE/45/M/2010.
-
Rada Etyki PR prześledziła dokumenty przetargowe, czyli Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) oraz wzór umowy wraz z załącznikami. Rada Etyki PR zapoznała się również z listą odpowiedzi IBE na pytania wykonawców dotyczące minimalnych oczekiwań IBE co do efektów prowadzonych przez wykonawcę działań PR w mediach i przeanalizowała je w oparciu o zapisy zawarte w Kodeksie Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeksie Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations.
-
W odpowiedzi na wątpliwości oraz sugestie zmian zapisów umowy zgłoszone przez wykonawców, Radca Prawny IBE stwierdził, że postanowienia OPZ umożliwiają złożenie ważnej oferty bez naruszenia zasad kodeksu branży i podtrzymał wszystkie zapisy w umowie oraz SIWZ.
-
Jednak w paragrafie 13 pkt. 3 zaproponowanej przez IBE umowy jednoznacznie powiązano efekty pracy wykonawcy zależne od podmiotów trzecich z wysokością wynagrodzenia. Ponadto w materiałach przetargowych IBE SIWZ paragraf 13 pkt. 3a zawarty został wymóg przedstawienia w ofercie doboru i uzasadnienia wyboru kanału dotarcia do grup docelowych, a ocenie będzie podlegało połączenie form płatnej promocji z działaniami redakcyjnymi. Nakłada to na wykonawcę wymóg gwarancji konkretnego materiału redakcyjnego w oparciu o ekspozycję płatną. Rada Etyki PR stwierdza, że w zaproponowanych warunkach, przetarg IBE/45/M/2010 narusza zasady kodeksów etycznych branży PR i dlatego odradza podmiotom branży uczestnictwo w przetargu IBE/45/M/2010.
-
Rada Etyki Public Relations ponownie potwierdza, że prognozowanie zakładanych efektów kampanii nie stoi w sprzeczności ani z Kodeksem Dobrych Praktyk ZFPR, ani Kodeksem Etyki PR. Prognozy kampanii oraz analiza efektów kampanii stanowią element praktyki rynkowej stosowanej przez agencje PR w kraju i zagranicą.
-
Rada Etyki PR dostrzega konieczność wprowadzenia zmian w kodeksach branżowych, polegających na doprecyzowaniu, a także wzbogaceniu o stosowne interpretacje zapisów dotyczących prognozowania efektów kampanii. REPR uznaje także za konieczne stworzenie zbioru wytycznych dla organizatorów przetargów, które będą wsparciem dla przygotowujących przetargi. REPR wystosuje w powyższych kwestiach pismo do Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz fundacji internetPR.
-
Rada Etyki PR ma nadzieję, że niniejsza opinia stanie się podstawą dla wykonawców oraz IBE do dyskusji nad koniecznością zmiany zapisów w dokumentacji przetargowej IBE/45/M/2010.
Osoba do kontaktu:
Małgorzata Zaborowska
członek Rady Etyki Public Relations, United PR
tel. 601 26 06 19 mail: m.zaborowska@unitedpr.pl