Stanowisko REPR w sprawie przetargu zorganizowanego przez UM Poznań
-
Rada Etyki Public Relations zapoznała się ze zgłoszeniem dotyczącym naruszenia zapisów zawartych w Kodeksie Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Kodeksie Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations przez Agencje Eskadra Publica oraz Ecorys w konsorcjum z On Board Public Relations, które uczestniczyły w przetargu organizowanym przez Urząd Miasta Poznania. Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR mówi w punkcie 14, że Firmom nie wolno współpracować z klientami na podstawie umów i uzgodnień, które ustalają wynagrodzenie Firmy za pojedyncze publikacje, które ukazały się w mediach. Punkt 19 ww. Kodeksu zakłada, że: firmom nie wolno podpisywać z klientem umów, które gwarantowałyby osiągnięcie rezultatów zależnych od suwerennej decyzji strony trzeciej. Kodeks Etyki Public Relations zakłada w punkcie 10, iż: pracownik public relations nie może zawierać żadnych umów, w których gwarantowałby osiągnięcie rezultatu uzależnionego od autonomicznych decyzji innych podmiotów, takich jak redakcje, instytucje publiczne itp., a jego wynagrodzenie nie może być uzależnione od osiągnięcia takich rezultatów.
-
Rada Etyki PR przeanalizowała wszystkie dokumenty przetargowe, czyli Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia, wzór umowy oraz załączniki. Zwróciła się także do stron o przesłanie wyjaśnień oraz odniesienie się do zarzutów stawianych w mediach.
-
Z uwagi na fakt, że brief przetargowy jest niejednoznaczny i może być interpretowany zarówno jako zakładany potencjał medialny kampanii oraz jako zobowiązanie do wygenerowania określonej ilości publikacji w mediach, Rada Etyki PR zwróciła się do Urzędu Miasta Poznania z prośbą o wyjaśnienie stosownych zapisów. Uzyskano pisemne odpowiedzi na zadane przez Radę pytania, a tym samym potwierdzenie, iż agencje startujące w przetargu nie zawarły w ofertach przetargowych propozycji, które dotyczyłyby kalkulowania efektywności i skuteczności swoich działań w sposób naruszający zasady obowiązujące w branżowych kodeksach etycznych.
-
Agencje Eskadra Publica oraz Ecorys w konsorcjum oraz On Board Public Relations oświadczyły, iż w przesłanych do Urzędu Miasta Poznania ofertach, nie znalazły się zapisy mówiące o gwarancji określonej liczby publikacji.
-
Rada Etyki Public Relations stwierdza, iż zaprezentowane w mediach fakty, mówiące o złamaniu zasad etycznych przez Agencje biorące udział w przetargu zorganizowanym przez Urząd Miasta Poznania, są rozbieżne ze stanem rzeczywistym. Nie zostały one poparte wystarczającymi dowodami. Po zapoznaniu się z lekturą artykułów, przeciętny czytelnik uzyskał wiedzę o złamaniu zasad zawartych w Kodeksie Etyki PR, poprzez zagwarantowanie uzyskania określonej liczby publikacji w mediach, co w rzeczywistości nie miało miejsca.
-
Rada Etyki Public Relations stwierdziła ponadto, że prognozowanie zakładanych efektów kampanii nie stoi w sprzeczności ani z Kodeksem Dobrych Praktyk ZFPR ani Kodeksem Etyki PR.
-
Rada Etyki Public Relations zwraca uwagę organizatorów przetargów, aby konstruowali wytyczne w sposób przejrzysty, nie dający możliwości dowolnej interpretacji. Nie będą wówczas narażeni na zastrzeżenia odnośnie zgodności wymagań przetargowych z obowiązującymi w branży public relations w Polsce i na świecie zapisami kodeksów etyki.
Osoba do kontaktu:
dr Dariusz Tworzydło
członek Rady Etyki Public Relations, Uniwersytet Wrocławski
tel. 602 44 55 96
mail: dariusz@tworzydlo.pl