Opinia REPR w spr. fałszowania wpisów na forach

Warszawa, 24.02.2011 

OPINIA
 
1.  Rada  Etyki  Public  Relations  zapoznała  się  z  wpisem  na  blogu  pana  Tomasza Grynkiewicza  (dziennikarza  „Gazety  Wyborczej”)  z  dn.  11.02.2011  pt.  „Era ściemniania  -  jak  się  fałszuje  w  sieci  opinie”  zamieszczonym  pod  adresem http://tigi.blox.pl/2011/02/Era-sciemniania-jak-sie-falszuje-w-sieci-opinie.html  (11.02.2011) i zajęła kolejnym już w ciągu ostatnich dni opisem przypadku nieetycznych działao PR polegających  na  tworzeniu  fałszywych  wpisów  na  forach  internetowych.  Wpis T. Grynkiewicza  pt.  „Era  naciągania  klientów”  umieszczony  pod  adresem http://tigi.blox.pl/2011/02/Era-dymania-klientow.html(11.02.2011)  krytykował zasady  loterii Ery  i  Mobile  Formats.  Pod nim znalazły się wpisy osób broniących dobrego imienia firmy.  Analiza zasobów internetowych wskazuje, iż rolę tę przyjęły na siebie osoby z nią powiązane, lecz ich komentarze podpisane zostały z podaniem nicków uniemożliwiających identyfikację jako osób związanych z organizatorem loterii.  
 
2.  Rada  Etyki  PR  przeanalizowała  informacje  zamieszczone  na  blogu  oraz  w  dniu 17.02.2011  próbowała  skontaktowad  się  z  wymienioną  firmą,  która  jednak nie odpowiedziała  na zapytanie. W związku z praktykami  budzącymi zastrzeżenia Rada Etyki PR postanowiła wydad opinię w tej sprawie.
 
 
3.  Działania  polegające  na  tworzeniu  wpisów/komentarzy  pod  fałszywymi tożsamościami  nie  pozwalają  na  identyfikację  nadawcy  przekazu,  jak  również określenie jego intencji, czym naruszają jeden z podstawowych fundamentów etyki public relations, jak również są nieuczciwym działaniem wobec konsumentów, którzy poprzez  tego  typu działania mogą byd wprowadzeni w błąd. Umacnianie swojej pozycji na rynku w sposób wyżej opisany jest czynem karygodnym.
 
4.  W przeciągu tygodnia podobny proceder zbulwersował branżę PR po raz kolejny. Rada Etyki PR, której zadaniem jest wyznaczanie standardów działao PR, wiedząc, iż nieuczciwe praktyki stosowane przez firmy, których przedmiotem działalności jest m.in.  kreowanie  wizerunku, uderzają  w  środowisko branży PR, podważają  jego wiarygodnośd oraz deprecjonują profesję osób zajmujących się public relations.  
 
 
5.  W  związku  z  powyższym  Rada  Etyki  PR  w  przypadku  zasięgnięcia  informacji o podobnych praktykach nieetycznych działao public relations każdorazowo będzie je ujawniad i nagłaśniad poprzez przekazywanie swojej opinii mediom.  Działania ujawnione w ostatnim czasie mogą powodowad brak  zaufania ze strony klientów do uczciwie i rzetelnie działających firm w obszarze PR, ale –  co  gorsze  –  stawad się dla młodych adeptów profesji jednym z elementów PR, który zapewnia szybkie efekty ich  pracy.  Rada Etyki PR mając świadomośd swej misji edukacyjnej w zakresie etyki przeciwstawia się takim praktykom.

Kontakt dla mediów:
dr Monika Kaczmarek-Śliwioska
monika.kaczmareksliwinska@gmail.com
Tel. 602 17 77 34