Opinia REPR w spr. fałszowania wpisów na forach
Warszawa, 24.02.2011
OPINIA
1. Rada Etyki Public Relations zapoznała się z wpisem na blogu pana Tomasza Grynkiewicza (dziennikarza „Gazety Wyborczej”) z dn. 11.02.2011 pt. „Era ściemniania - jak się fałszuje w sieci opinie” zamieszczonym pod adresem http://tigi.blox.pl/2011/02/Era-sciemniania-jak-sie-falszuje-w-sieci-opinie.html (11.02.2011) i zajęła kolejnym już w ciągu ostatnich dni opisem przypadku nieetycznych działao PR polegających na tworzeniu fałszywych wpisów na forach internetowych. Wpis T. Grynkiewicza pt. „Era naciągania klientów” umieszczony pod adresem http://tigi.blox.pl/2011/02/Era-dymania-klientow.html(11.02.2011) krytykował zasady loterii Ery i Mobile Formats. Pod nim znalazły się wpisy osób broniących dobrego imienia firmy. Analiza zasobów internetowych wskazuje, iż rolę tę przyjęły na siebie osoby z nią powiązane, lecz ich komentarze podpisane zostały z podaniem nicków uniemożliwiających identyfikację jako osób związanych z organizatorem loterii.
2. Rada Etyki PR przeanalizowała informacje zamieszczone na blogu oraz w dniu 17.02.2011 próbowała skontaktowad się z wymienioną firmą, która jednak nie odpowiedziała na zapytanie. W związku z praktykami budzącymi zastrzeżenia Rada Etyki PR postanowiła wydad opinię w tej sprawie.
3. Działania polegające na tworzeniu wpisów/komentarzy pod fałszywymi tożsamościami nie pozwalają na identyfikację nadawcy przekazu, jak również określenie jego intencji, czym naruszają jeden z podstawowych fundamentów etyki public relations, jak również są nieuczciwym działaniem wobec konsumentów, którzy poprzez tego typu działania mogą byd wprowadzeni w błąd. Umacnianie swojej pozycji na rynku w sposób wyżej opisany jest czynem karygodnym.
4. W przeciągu tygodnia podobny proceder zbulwersował branżę PR po raz kolejny. Rada Etyki PR, której zadaniem jest wyznaczanie standardów działao PR, wiedząc, iż nieuczciwe praktyki stosowane przez firmy, których przedmiotem działalności jest m.in. kreowanie wizerunku, uderzają w środowisko branży PR, podważają jego wiarygodnośd oraz deprecjonują profesję osób zajmujących się public relations.
5. W związku z powyższym Rada Etyki PR w przypadku zasięgnięcia informacji o podobnych praktykach nieetycznych działao public relations każdorazowo będzie je ujawniad i nagłaśniad poprzez przekazywanie swojej opinii mediom. Działania ujawnione w ostatnim czasie mogą powodowad brak zaufania ze strony klientów do uczciwie i rzetelnie działających firm w obszarze PR, ale – co gorsze – stawad się dla młodych adeptów profesji jednym z elementów PR, który zapewnia szybkie efekty ich pracy. Rada Etyki PR mając świadomośd swej misji edukacyjnej w zakresie etyki przeciwstawia się takim praktykom.
Kontakt dla mediów:
dr Monika Kaczmarek-Śliwioska
monika.kaczmareksliwinska@gmail.com
Tel. 602 17 77 34