Opinia REPR w sprawie przetargu Głównego Inspektoratu Pracy

Rada Etyki Public Relations
ul. Ursynowska 34/2,  02-605 Warszawa
tel.: +48 22 848 46 12
http://www.radaetykipr.pl
Warszawa, 16 listopada 2010
 
OPINIA
 
1.  Rada  Etyki  Public  Relations  zajęła sie sprawą  zgodności warunku  przetargu ogłoszonego przez  Główny  Inspektorat  Pracy  (,,Bezpieczeństwo  pracy  w  budownictwie  –  upadki, poślizgnięcia” oraz usługi z zakresu public relations,  pkt.  2.3  ust.  1),  dotyczącego patronatu medialnego  z  punktem  19.  Kodeksu  Dobrych  Praktyk,  traktującego  o  gwarantowaniu osiągnięcia rezultatów zależnych od suwerennych decyzji strony trzeciej.  Rada  starannie przeanalizowała sytuację, zapoznała się z dokumentami i odpowiedzią Państwowej Inspekcji Pracy i na tej podstawie zdecydowała o wydaniu opinii.

2. Państwowa Inspekcja Pracy  umieściła  w SIWZ swoje oczekiwania co do efektów działań podmiotu, z którym zamierza podpisać umowę. Taka sytuacja stanowi poważny problem dla firm public relations zamierzających stanąć do przetargu, gdyż zapis ten  może wiązać się z zobowiązaniem, które przez branżowe kodeksy etyki jest traktowane jako naganne. W tym przypadku chodzi o zobowiązanie się do zapewnienia określonej liczby publikacji na rzecz zleceniodawcy.
 
3. Taki zapis nie wzbudziłby sprzeciwu, jeżeli byłoby jednoznacznie sprecyzowane, iż chodzi o artykuły sponsorowane (płatna  reklama). W tym przypadku nie mamy  do czynienia z taką jednoznacznością, a zatem agencje pragnące przystąpić do przetargu i jednocześnie dbające o etyczne praktyki zostają postawione w kłopotliwej sytuacji.

4.  REPR  otrzymuje  sygnały,  iż  nie  jest  to  przypadek  odosobniony.  Wymagania zleceniodawców (również zawarte w SIWZ)  pozostają często  w sprzeczności z kodeksami etyki,  dlatego  Rada  czuje się zobligowana  do zwrócenia uwagi na ten aspekt zarówno przedsiębiorcom, jak i instytucjom, które podejmują współpracę z firmami z branży PR.

5.  Znajomość  uwarunkowań  etycznych  branży  oraz  uwzględnianie  ich  w wymaganiach przetargowych  zleceniodawców  wpłynie także  na  jakość  otrzymanej  od środowiska  PR  oferty,  gdyż  obecność  wymagań  sprzecznych  z  Kodeksem  eliminuje  z postępowania te firmy PR, które kierują sie w swoim postępowaniu zawodową uczciwością, a przecież właśnie z nimi chcieliby współpracować zleceniodawcy.

6.  Zwracamy sie zatem z apelem do środowisk biznesowych i instytucji o uwzględnianie w warunkach przetargowych aspektów etycznych branży PR, co przyniesie korzyści wszystkim stronom  tego dialogu, zarówno zleceniodawcom  i  ich  klientom,  jak  i  całemu  środowisku public relations.

Dodatkowe informacje:
Zbigniew Chmielewski
tel.: +48 604 212 316
e-mail: zch@exacto.pl