Opinia REPR w sprawie przetargu Głównego Inspektoratu Pracy
Rada Etyki Public Relations
ul. Ursynowska 34/2, 02-605 Warszawa
tel.: +48 22 848 46 12
http://www.radaetykipr.pl
Warszawa, 16 listopada 2010
OPINIA
1. Rada Etyki Public Relations zajęła sie sprawą zgodności warunku przetargu ogłoszonego przez Główny Inspektorat Pracy (,,Bezpieczeństwo pracy w budownictwie – upadki, poślizgnięcia” oraz usługi z zakresu public relations, pkt. 2.3 ust. 1), dotyczącego patronatu medialnego z punktem 19. Kodeksu Dobrych Praktyk, traktującego o gwarantowaniu osiągnięcia rezultatów zależnych od suwerennych decyzji strony trzeciej. Rada starannie przeanalizowała sytuację, zapoznała się z dokumentami i odpowiedzią Państwowej Inspekcji Pracy i na tej podstawie zdecydowała o wydaniu opinii.
2. Państwowa Inspekcja Pracy umieściła w SIWZ swoje oczekiwania co do efektów działań podmiotu, z którym zamierza podpisać umowę. Taka sytuacja stanowi poważny problem dla firm public relations zamierzających stanąć do przetargu, gdyż zapis ten może wiązać się z zobowiązaniem, które przez branżowe kodeksy etyki jest traktowane jako naganne. W tym przypadku chodzi o zobowiązanie się do zapewnienia określonej liczby publikacji na rzecz zleceniodawcy.
3. Taki zapis nie wzbudziłby sprzeciwu, jeżeli byłoby jednoznacznie sprecyzowane, iż chodzi o artykuły sponsorowane (płatna reklama). W tym przypadku nie mamy do czynienia z taką jednoznacznością, a zatem agencje pragnące przystąpić do przetargu i jednocześnie dbające o etyczne praktyki zostają postawione w kłopotliwej sytuacji.
4. REPR otrzymuje sygnały, iż nie jest to przypadek odosobniony. Wymagania zleceniodawców (również zawarte w SIWZ) pozostają często w sprzeczności z kodeksami etyki, dlatego Rada czuje się zobligowana do zwrócenia uwagi na ten aspekt zarówno przedsiębiorcom, jak i instytucjom, które podejmują współpracę z firmami z branży PR.
5. Znajomość uwarunkowań etycznych branży oraz uwzględnianie ich w wymaganiach przetargowych zleceniodawców wpłynie także na jakość otrzymanej od środowiska PR oferty, gdyż obecność wymagań sprzecznych z Kodeksem eliminuje z postępowania te firmy PR, które kierują sie w swoim postępowaniu zawodową uczciwością, a przecież właśnie z nimi chcieliby współpracować zleceniodawcy.
6. Zwracamy sie zatem z apelem do środowisk biznesowych i instytucji o uwzględnianie w warunkach przetargowych aspektów etycznych branży PR, co przyniesie korzyści wszystkim stronom tego dialogu, zarówno zleceniodawcom i ich klientom, jak i całemu środowisku public relations.
Dodatkowe informacje:
Zbigniew Chmielewski
tel.: +48 604 212 316
e-mail: zch@exacto.pl