Opinia REPR na temat akcji "CzyIKEAjestOK"

Rada Etyki Public Relations
ul. Koszykowa 54; 00-675 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 65
http://www.radaetykipr.pl
Warszawa, 1 lutego 2010 roku
 
OPINIA REPR
 
1.  Rada  Etyki  Public  Relations  (REPR)  otrzymała  wniosek  firmy  IKEA  o  wydanie  opinii  w  sprawie oczerniania  i  rozpowszechniania  nieprawdziwych  informacji,  które  zapoczątkowało  uruchomienie strony  internetowej  czyikeajestok.pl.  Kampanię  tę  na  zlecenie  NSZZ  „Solidarność”  zrealizowała agencja interaktywna Think Kong (powiązana kapitałowo ze spółką On Board).
 
2.  REPR  uzyskała  stanowiska:  firmy  IKEA,  agencji  On  Board,  Think  Kong  oraz  NSZZ  „Solidarność” i na tej podstawie zdecydowała o wydaniu opinii w przedmiotowej sprawie.
 
3.  Tworzenie  platformy  do  dyskusji  powinno  być  przejrzyste  i  dawać  możliwość  wypowiadania  się wszystkim stronom. Portal www.czyikeajestok.pl nie spełnia warunku obiektywizmu. Uniemożliwia wypowiadanie  opinii  sprzecznych  z  poglądami  NSZZ  „Solidarność”  oraz  wyrażenie  poparcia  dla firmy IKEA. Sugeruje w ten sposób i narzuca opinie. Taka konstrukcja jest sprzeczna z zasadami profesjonalnej  komunikacji.  Nosi  znamiona  działań  manipulacyjnych  lub  wręcz  jest  takim działaniem.
 
4.  Działania  NSZZ  „Solidarność”  wobec  IKEA,  dużej  międzynarodowej  firmy,  rozpoznawalnej  i propagującej zaangażowanie w sprawy odpowiedzialności społecznej, były celowe. W zamierzeniu Związku  akcja  miała  doprowadzić  do  poprawy  warunków  socjalnych  pracowników  firmy ochroniarskiej Solid Security, której IKEA powierzyła ochronę swoich obiektów. Jednak utworzenie portalu  www.czyikeajestok.pl    jedynie zaostrzyło  konflikt,  zaciemniło  obraz  sytuacji,  negatywnie wpłynęło na wizerunek firmy IKEA i nie doprowadziły do pozytywnego rozwiązania.
 
5.  Rada  Etyki  pragnie  podkreślić,  że  tworzenie  platformy  do  dyskusji  i  mobilizowania  zwolenników jednej  ze  stron  w  sporze  biznesowym,  prawnym  lub  pracowniczym    jest  dopuszczalne  i  często stosowane w PR (tzw. media advocacy). Platforma taka jednak musi prezentować prawdziwe fakty i zdarzenia oraz dawać możliwość wypowiedzi wszystkim stronom.
 
Dodatkowe informacje:
Bogdan Biniszewski
tel.: +48 601 322 176
e-mail: bbiniszewski@compress.com.pl