Opinia Rady Etyki PR w sprawie rankingu Home&Market

Rada Etyki Public Relations
ul. Koszykowa 54; 00-675 Warszawa
tel.: +48 22 630 83 65
http://www.radaetykipr.pl
Warszawa, 29 lipca 2009 roku
 
1. Rada Etyki Public Relations – na wniosek agencji Neuron – zajęła się klienckim rankingiem agencji public relations, opublikowanym na łamach „Home&Market” (we współpracy z IAGE). REPR starannie  i  obiektywnie  przeanalizowała  sytuację,  odnotowała  stanowisko  i  publiczne  wypowiedzi  redakcji „Home&Market”, do której zwróciła się z prośbą o wyjaśnienia, a także prześledziła ożywioną dyskusję w  polskim  środowisku  PR  po  ogłoszeniu  rankingu  oraz  zasięgnęła  opinii  w  związkach  i stowarzyszeniach branżowych.
 
2.  Tworzenie  rankingów  agencji  PR  i  jakości  świadczonych  usług  przez  media,  instytuty  badawcze, stowarzyszenia  zawodowe  i  ośrodki  akademickie  jest  zasadne  i  potrzebne,  gdyż  poprawia konkurencyjność branży i podnosi standardy profesjonalne.
 
3. Zestawienia i rankingi w PR, szczególnie o charakterze jakościowym, oceniające usługi agencji PR, powinny  opierać  się  na  przejrzystej  i  poprawnej  metodologii.  Niezbędnym  elementem  takich rankingów  jest  oparcie  się  na  opiniach  klientów,  gdyż  to  oni  najlepiej  znają  jakość  świadczonych usług.
 
3.  W  przeciwieństwie  do  testów  konsumenckich  produktów  i  towarów,  prowadzonych  często  w laboratoriach i pracowniach instytutów naukowo-badawczych bez udziału użytkowników, nie możnadokonać  profesjonalnej  oceny  usług  niematerialnych  i  doradczych  bez  opinii  korzystających  z  tych usług (dotyczy to także usług PR), czyli klientów firm doradczych (i PR).
 
4.  Fakty,  oświadczenia  i  wypowiedzi  przedstawione  przez  agencje  PR,  uwzględnione  w  rankingu „Home&Market”/IAGE,  wskazują  jednoznacznie,  że  klienci  co  najmniej  kilku  agencji  PR  ocenionych  w rankingu nie byli ankietowani w sposób sugerowany przez „Home&Market”/IAGE, bądź w ogóle nie uczestniczyli w sondażu tych instytucji.
 
5. Oznacza to, że – zdaniem REPR – kliencki ranking agencji PR, opublikowany przez „Home&Market” we  współpracy  z  IAGE,  nie  spełnia  standardów  profesjonalizmu  i  wymogów  merytorycznych, stawianych  przed  badaniami  jakościowymi  –  także  w  branży  PR.  Narusza  przy  tym  zasady  dobrych praktyk w biznesie, jest sprzeczny z etyką zawodową badacza opinii, a jego wartość merytoryczna jest wątpliwa.
 
6. Opinię tę wzmacniają wypowiedzi organizatorów rankingu „Home&Market”/IAGE, które w ogóle nie odnoszą  się  do  kwestii  merytorycznych  i  metodologicznych,  a  jedynie  zawierają  argumenty  ad  personam  wobec  firm  kwestionujących  rzetelność  przeprowadzenia  rankingu, ewentualnie  służą wywieraniu nacisku na klientów wspomnianych firm PR.
 
7. „Home&Market” i IAGE, podobnie jak wszystkie media i instytuty badawcze, również przy rankingu agencji  PR  powinny  dochować  profesjonalizmu  metodologicznego  i  dziennikarskiego,  a  także przestrzegać  misji  społecznej  polegającej  na  pełnym  i  uczciwym  informowaniu,  zgodnym  z  prawem  i z dobrymi obyczajami.
 
8. REPR oczekuje, że kolejne rankingi jakości usług agencji PR będą oparte na bardziej przejrzystych kryteriach  metodologicznych  i  wyższych  standardach  badawczych,  uwzględnią  opinie  środowiska  PR  i naukowców zajmujących się tą dziedziną.
 
9. Zdaniem REPR, rzetelne rankingi oceniające jakość usług PR (również ewentualne następne edycje rankingu  „Home&Market”/IAGE)  posłużą  do  podniesienia  poziomu  profesjonalizmu,  przyniosą wymierne korzyści klientom i wzmocnią zasady etyki w polskim PR.
 
Dodatkowe informacje:
dr Jacek Barlik
tel.: +48 601 212 512
e-mail: j.barlik@wlw.pl