Opinia Rady Etyki PR z 19 kwietnia 2009

Warszawa,  17 kwietnia 2009
Red. Aleksandra Łuczak
www.proto.pl  
 
Szanowna Pani,
W  odpowiedzi  na  zapytanie  skierowane  do  Rady  Etyki  Public  Relations  odpowiadamy  na Pani pytania tak, jak następuje:

1. Jak Rada Etyki PR postrzega praktykę opisaną przez Gazetę.pl, polegającą na podszywaniu się przez pracowników agencji Neuron PR pod konsumentów oceniających produkty swojego klienta w Internecie?  
 
Rada Etyki PR podziela stanowisko władz organizacji branżowych ZFPR oraz PSPR, uznając zjawisko fałszowania wypowiedzi na forach internetowych za naganne i nieetyczne.  W opinii Rady Etyki PR podmioty i osoby, którym udowodnione zostanie posługiwanie się kłamstwem i oszustwem winny zostać ukarane zgodnie z literą prawa oraz potępione przez środowisko branżowe.   
 
2  Jakie  sankcje  spotkać  mogą  agencję  ze  strony  środowiska  PR-owskiego?  
 
Sankcje za fałszowanie wypowiedzi na forach internetowych przewidziane są w zapisach kodeksu  dotyczących  nieuczciwych  praktyk  rynkowych  lub  czynów  nieuczciwej konkurencji.   Rada Etyki PR jako organ opiniotwórczy powołany do wydawania orzeczeń dotyczących sytuacji niezgodnych ze standardami etyki profesjonalnej uznaje tego typu działania  za  naganne.  W  opinii  Rady  Etyki  PR  środowisko  public  relations  powinno jednoznacznie  potępić  wszelkie  przypadki  fałszowania  wypowiedzi  na  forach internetowych.     
 
3. Czy często spotykają się Państwo z podobnymi przypadkami? Jakie są  - w ostatnim czasie  -  najczęstsze  uchybienia  wobec  etyki  branżowej  w  polskim  public  relations?

Rada  Etyki  PR  jest  świadoma  występowania  zjawisk  posługiwania  się  kłamstwem  i oszustwem w Internecie. Do chwili obecnej jednak do Rady Etyki PR nie wpłynął żaden wniosek  o  wydanie  orzeczenia  w  rzeczonej  lub  podobnej  sprawie.  Jeśli chodzi o najczęstsze uchybienia wobec etyki branżowej w public relations to według wyników badania zrealizowanego na zlecenie Rady Etyki PR wśród przedstawicieli branży public  relations  wynika, że do najbardziej rozpowszechnionych nieetycznych praktyk należą wykorzystywanie w promocji badań profilowanych pod kątem potrzeb klienta (czyli m. in. dopasowywanie  kryteriów  badań  do  produktu  klienta,  tendencyjny  dobór  pytań  w kwestionariuszach,  pomijanie  niewygodnych  kwestii,  w  których  przewagę  mają konkurencyjne firmy, lub eksponowanie tych kwestii, w których wyraźnie i bez żadnego uzasadnienia  w  procesie  porównania  konkurencja  prezentowana  jest  w  negatywnym kontekście  itp.)  oraz  zniekształcanie  faktów.  Występowanie  tych  zjawisk  potwierdziło odpowiednio rok temu 67,6% i 64,7% respondentów.
 
Dziękujemy za zainteresowanie tą sprawą.  

Z poważaniem,  
RADA ETYKI PUBLIC RELATIONS