Opinia Rady Etyki PR w sprawie IMM

1.  Rada  Etyki  Public  Relations  (REPR)  otrzymała  wniosek Związku  Firm  Public  Relations  (ZFPR)  o wydanie opinii w sprawie informacji promocyjnej Instytutu Monitorowania Mediów (IMM), powołującej się na współpracę z firmami zrzeszonymi w ZFPR, która została zamieszczona w Proto.pl. Informacja promocyjna IMM nie była w żaden sposób uzgadniana z firmami należącymi do ZFPR ani z samym ZFPR.
 
2. REPR uzyskała  też  stanowisko IMM, podtrzymujące  wszystkie dane  i  oceny zawarte  w  informacji promocyjnej. Jednocześnie  IMM  krytycznie  odnósł  się  do  samej  REPR,  podważył  jej  obiektywizm i podważył prawo do wypowiedzi w tej sprawie.
 
3. Mimo przedstawionych zastrzeżeń IMM, Rada Etyki Public Relations postanowiła wydać opinię w tej sprawie ze względu na generyczny i powszechny w środowisku PR charakter zjawiska, tj. używania nazw firm,  organizacji, produktów,  relacji  biznesowych,  etc.  w  materiałach  informacyjnych  i  promocyjnych innych instytucji, w tym agencji PR. Kontrowersja pomiędzy ZFPR a IMM stanowi jedynie punkt wyjścia do opinii REPR, która dotyczy wielu podobnych przypadków spotykanych w polskim i zagranicznym PR.
 
4. Według Rady Etyki Public Relations do dobrych  praktyk w PR należy uzyskiwanie zgody klientów, partnerów biznesowych, kontrahentów i odbiorców na użycie ich nazw, marek, relacji biznesowych etc. w materiałach informacyjnych i promocyjnych innych firm, instytucji i agencji PR.
Z  profesjonalnego  i  etycznego  punktu  takie  zachowanie  jest  (i  powinno  być)  standardem obowiązującym w polskim PR, podobnie jak dzieje się to w PR w innych krajach albo w innych branżach.
 
5.  Przykładem  tej  dobrej  praktyki  jest  konieczność  uzyskiwania  pozwolenia  obu  stron  kontraktu (dostawcy oraz odbiorcy towarów i usług) na opisanie go w studium przypadku przeznaczonym do celów promocyjnych lub edukacyjnych.
 
6. REPR zwraca uwagę, że brak zgody kontrahenta na użycie jego nazwy w materiałach informacyjnych i promocyjnych  albo  niepoinformowanie  go  o  takim  działaniu  stanowi  naruszenie  powszechnie obowiązujących standardów profesjonalnych w PR. Jednocześnie podważa zaufanie między uczestnikami życia gospodarczego i w istocie jest szkodliwe dla strony lekceważącej dobre praktyki PR, choć może jej przynieść krótkotrwały efekt promocyjny.
 
Kontakt dla mediów:
Dr Andrzej Stolarczyk
e-mail: a.stolarczyk@rprgroup.com.pl
tel.: 601 305 304