Oświadczenie REPR dotyczące kampanii w trakcie wyborów parlamentarnych i tzw. czarnego PR
Oświadczenie dotyczące kampanii w trakcie wyborów parlamentarnych i
tzw. czarnego PR
W związku z trwającą kampanią wyborczą i wątpliwościami środowiska PR, co do różnych praktyk dopuszczalnych w jej trakcie z punktu widzenia etyki profesjonalnej, Rada Etyki PR oświadcza, że:
Wszelkie działania polegające na przekazywaniu mediom, a za ich pośrednictwem opinii publicznej niekorzystnych dla konkurentów i jednocześnie nieprawdziwych informacji są niezgodne z zasadami etyki PR. PR-owcy, którzy w ramach swoich obowiązków podejmują się przekazywania niekorzystnych, ale prawdziwych informacji, muszą dołożyć najwyższej staranności w celu ich zweryfikowania w oparciu o niezależne źródła bądź oryginalne dokumenty. Oparcie się w takiej sytuacji jedynie na opinii zleceniodawcy trzeba uznać za niewystarczające, a PR-owców działających w taki sposób, za łamiących zasady profesjonalnej etyki.
Rada Etyki Public Relations
Warszawa, 4 października 2007 r.
Zdanie odrębne dr Ewy Hope:
Wszelkie działania polegające na przekazywaniu mediom, a za ich pośrednictwem opinii publicznej niekorzystnych dla konkurentów lub nieprawdziwych informacji są niezgodne z zasadami etyki PR. Zadaniem każdego specjalisty PR jest działanie na rzecz osoby/firmy/instytucji wynajmującej go i opłacającej jego usługi, w związku z tym do zadań i obowiązków PR-owca należy upublicznianie tylko opinii i faktów ich dotyczących. Reguły zachowań w kampaniach politycznych nie powinny odbiegać standardami od reguł zachowań w sferze gospodarczej, a biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą sfery społecznej, winny przestrzegać najwyższych standardów. Fakt częstego czy wręcz nagminnego łamania norm etycznych w kampaniach politycznych nie oznacza, że postępowanie takie winno się uznać za etyczne i usprawiedliwione.
Kontakt dla mediów:
Paweł Trochimiuk
email: p.trochimiuk@partnersi.com.pl
tel.: 0604 471 999