Oświadczenie w sprawie arbitrażu REPR pomiędzy M.Woźniakiem a Instytutem Monitorowania Mediów

Rada Etyki Public Relations wystąpiła do p. Marka Woźniaka oraz p. Michała Sienickiego, Prezesa Instytutu Monitorowania Mediów, z propozycją arbitrażu w sporze, jaki wyniknął między nimi na tle wyrażanej przez p. Marka Woźniaka oceny metod działania Instytutu Monitorowania Mediów oraz portalu PRoto.pl będącego własnością IMM.

Intencją Rady Etyki PR było gruntowne zapoznanie się z okolicznościami sprawy a następnie rozważenie możliwość wydania opinii w sprawie sporu oraz próba doprowadzenia do jego polubownego zakończenia. W odpowiedzi Rada Etyki PR otrzymała od p. Marka Woźniaka deklarację o gotowości poddania się arbitrażowi.

Instytut Monitorowania Mediów przesłał odpowiedź odmowną, mówiącą m.in. że „mając na uwadze powiązania instytucyjne i personalne Rady Etyki z Panem Markiem Woźniakiem, twórcą InternetPR.pl nie chcemy stawiać członków REPR w niezręcznej sytuacji.” Rada Etyki Public Relations wyraża ubolewanie z powodu odrzucenia przez IMM propozycji arbitrażu. Przypominamy, że środowisko specjalistów PR w Polsce, kierując się dbałością o najwyższe standardy etyczne w public relations zrzeszonych w Fundacji internetPR.pl, Polskim Stowarzyszeniu Public Relations i Związku Firm Public Relations powołały Radę Etyki PR jako instancję nie tyle odwoławczą, lecz jako ciało rozstrzygające w kwestiach etycznych i obyczajowych działań przedstawicieli PR w Polsce.

Kwestie etyczne nie są tożsame z normami prawnymi, a tym samym sądowe rozstrzygnięcie sporu w żaden sposób nie przeszkadza, aby jednocześnie zajmować się kwestiami etycznymi. Promując dobre praktyki zawodu PR sprzeciwiamy się – rozpowszechnionemu niestety w Polsce – przekonaniu, że wszystko to, co nie jest prawem zabronione lub plasuje się na granicy prawa, jest etyczne, godne pochwały i należy do dobrych obyczajów branży PR. Jednocześnie członkowie Rady Etyki Public Relations zapewniają, że rozstrzyganie sporów, w których stroną jest p. Marek Woźniak lub ktokolwiek z członków Fundacji, Stowarzyszenia PR czy Związku Firm PR w żaden sposób nie stawia ich w „w niezręcznej sytuacji”.

Pan Marek Woźniak zawiesił swoją aktywność we władzach tych organizacji zaraz po rozpoczęciu sporu z IMM. W praktyce zresztą prawie każda sytuacja rozpatrywana przez REPR wiąże się z oceną działań osób lub firm związanych z powołującymi REPR do życia organizacjami – PSPR, ZFPR i InternetPR.pl - ponieważ skupiają one znakomitą większość przedstawicieli branży PR w Polsce. Co więcej, między innymi właśnie w tym celu została powołana Rada Etyki PR, aby członkowie tych organizacji byli oceniani w kwestiach etycznych nie przez nie same, ale przez niezależne, obiektywne ciało „ponad” nimi.

Rada Etyki Public Relations podkreśla, że jej intencją było jedynie wystąpienie w roli mediatora i w efekcie ugodowe zakończenie sporu. W załączeniu treść korespondencji pomiędzy Radą Etyki PR a p. Markiem Woźniakiem i IMM. Warszawa, 18 czerwca 2007 r.

 

Kontakt dla mediów:

Jerzy Olędzki

email: j.oledzki@gmail.com

tel.: 608481801